Data już wybrana, lista gości zrobiona, zatem pora na rozesłanie zaproszeń. O czym trzeba pamiętać, zamawiając zaproszenia ślubne? Jaką papeterię wybrać? Dowiesz się z naszego artykułu!
Co napisać na zaproszeniu ślubnym?
W zaproszeniach muszą znaleźć się takie podstawowe informacje, jak: data i miejsce wydarzenia i kto zaprasza. Reszta tekstu może być zabawna, romantyczna lub klasyczna. Dużo zależy od charakteru ceremonii. W Internecie można znaleźć wiele gotowych tekstów, gdzie wystarczy jedynie wpisać odpowiednie dane, żeby spersonalizować je pod siebie. Istotne jest, żeby nie popełniać błędów w treści zaproszenia – zwłaszcza w imionach i nazwiskach gości. Literówki i błędy ortograficzne to niezbyt dobry pomysł. Równie istotna jest odmiana imion i nazwisk przez przypadki. Dodatkowe zasady, o których warto pamiętać, to:
- jeżeli zapraszamy parę, kobietę zawsze wymieniamy jako pierwszą – niezależnie od tego, czy jest z rodziny, czy też nie,
- jeśli zapraszana przez nas osoba jest w związku, na zaproszeniu powinno znaleźć się imię i nazwisko partnera.
W przypadku, kiedy zapraszamy małżeństwo z dziećmi, mamy 3 opcje do wyboru:
- “Zapraszamy Sz.P. (imiona i nazwisko małżeństwa) wraz z (imiona dzieci)”,
- “Zapraszamy Sz.P. (imiona i nazwisko małżeństwa) wraz z dziećmi”,
- “Zapraszamy Sz.P. (imiona małżeństwa i dzieci, a następnie nazwisko)”.
Zobacz: Co napisać na winietkach ślubnych?
Kiedy wysyłać zaproszenia?
Zaproszenia należy zamówić najpóźniej na pół roku przed ślubem, żeby móc je zebrać i rozdać gościom. Najlepiej wysłać lub rozdać zaproszenia ślubne na 4 miesiące przed datą ceremonii, żeby goście mogli sobie zaplanować czas wolny na ten dzień oraz dojazd. W przypadku, kiedy para młoda bierze ślub w wakacje, lepiej jest powiadomić gości jeszcze wcześniej.
Jak zamówić zaproszenia?
W ferworze ślubnych przygotowań łatwo zapomnieć o różnych istotnych kwestiach. Poniżej kilka z nich:
- koperty powinny być dopasowane do wybranego przez nas modelu zaproszenia,
- przy zamawianiu zaproszeń dobrze jest wybrać opcję personalizacji kopert,
- zazwyczaj zamawiający mają prawo do modyfikowania tekstów oraz czcionki zaproszeń,
- warto sprawdzić, czy firma odpowiadająca za nasze zaproszenia, zapewni nam ich archiwizację bez konieczności dopłaty: to może okazać się pomocne, jeśli niechcący nie zaprosimy kogoś z rodziny, pracy lub po prostu znajomego,
- można poprosić o próbkę zaproszenia z jakimś ogólnym projektem, co pozwoli na sprawdzenie jakości proponowanej przez konkretną osobę.
Dobrze jest zamówić kilka zaproszeń “na zapas”. Wtedy, nawet jeżeli jakieś zaproszenie zostanie uszkodzone, będziemy mogli spokojnie wypełnić nowe. A zalane, naderwane czy w jakikolwiek inny sposób uszkodzone zaproszenie może być fajną pamiątką na lata!
Save the Date – co to?
“Save the Date”, czyli “Zapisz datę” jest powiadomieniem gości o planowanym terminie ślubu jeszcze przed wręczeniem lub wysłaniem oficjalnych zaproszeń. Jest to dużo mniej formalna forma zaproszenia – może być wysłana nawet mailem. Takie powiadomienie wysyła się nawet na rok przed planowaną datą wydarzenia. Może mieć formę maila, zdjęcia lub nawet cukierka z imionami nowożeńców i datą przyszłego ślubu.
Zobacz: O czym musisz pamiętać, organizując ślub?